Gå direkt till innehåll
Starka profiler lyfter tabu om kvinnohälsa

Pressmeddelande -

Starka profiler lyfter tabu om kvinnohälsa

Healthtech-företaget Dynamic Code sjösätter nu en kampanj kring kvinnohälsa som frontas av profilerna Therese Lindgren, Johanna Bladh, Malin Gabrielsson och Amanda Axelsson. Kampanjens fokus är att väcka frågan att hälften av kvinnorna anser att det är jobbigare att söka vård för kvinnorelaterade besvär.

Var femte kvinna uppger att de inte får den vård de behöver för vaginala besvär. Samtidigt uppger varannan ung kvinna att de väljer att inte söka vård för sina besvär. Detta vill Dynamic Code ändra på i en kampanj vars tema är “Du är inte ensam”.

Syftet är att lyfta frågan och marknadsföra en kampanjsajt som samlar fakta från undersökningen, om kvinnohälsa och de lösningar kring självprovtagningskit som Dynamic Code erbjuder.

Kända profiler ska lyfta tabu kring kvinnohälsa
Profilerna som kommer att fronta kampanjen är Therese Lindgren, Johanna Bladh, Malin Gabrielsson och Amanda Axelsson. Alla starka kvinnor i sociala medier som står upp ämnen liknande dessa och inte förskönar mammalivet eller att vara kvinna. De pratar ofta om ämnen som kan kännas tabu.

Till sin hjälp har de en Sifo-undersökning som bland annat visar att:

  • 42% av alla kvinnor har haft vaginala besvär utan att söka vård.
  • 36% av alla kvinnor söker inte vård för att det känns pinsamt eller att det inte vågar.
  • 95% av alla kvinnor har haft vaginala besvär de senaste 5 åren.
  • 59% av alla kvinnor tycker att det är jobbigt att söka vård för vaginala besvär och andra symptom.
  • 40% av alla kvinnor sökte inte vård för att det inte har tid, eller att det är svårt att få tid.

– Kvinnohälsa är ett underprioriterat område och vi ser att det finns ett stort behov att underlätta för kvinnor att både provta sig och söka vård. Många av de vanligaste besvären går att diagnostisera med hjälp vårt test med självprovtagning i hemmet. Detta en fråga som engagerar kvinnor och vi är glada över vårt samarbete med profilerna som deltar i den den här kampanjen, säger Kristina Murray, marknadschef Dynamic Code.

Länk till kampanjsidan: https://www.dynamiccode.com/se/kampanjer/kvinnohalsa
Exempel på inllägg: https://www.instagram.com/p/CcBR9HrLypb/

Pressbilder och exempel på kampanjmaterial:
https://www.dropbox.com/sh/o6q5exqerfk28bl/AAAcfaPGF3VI76_UAgjan3_va?dl=0



Ämnen

Kategorier


Fakta om Dynamic Code

Dynamic Code är ett healthtech-bolag som erbjuder diagnos- och hälsotestlösningar med självprovtagning. Detta sker till vården och direkt till konsument genom en plattform som kombinerar fysiskt prov med digital hantering. Med hjälp av DNA-teknik och en digitala helhetslösning får kunderna säkra diagnoser och uppföljande vård, effektivt och säkert. Vi har ett tydligt mål: Att ge människor mer kontroll över sin hälsa genom att erbjuda vården säkra diagnoser.

Kontakter

Emilie Erhardt Winiarski

Emilie Erhardt Winiarski

Presskontakt VD

Vår drivkraft är att omsätta den senaste forskningen till användbara produkter för ökat välmående och bättre hälsa.

Dynamic Code är ett healthtech-bolag som erbjuder diagnos- och hälsotestlösningar med självprovtagning. Detta sker till vården och direkt till konsument genom en plattform som kombinerar fysiskt prov med digital hantering. Med hjälp av DNA-teknik och en digital helhetslösning får kunderna säkra diagnoser och uppföljande vård, effektivt och säkert. Vi har ett tydligt mål: Att ge människor mer kontroll över sin hälsa genom att erbjuda vården säkra diagnoser.

Dynamic Code

Wallenbergs gata 1
583 30 Linköping
Sweden